تهویه مطبوع چیست؟

تهویه مطبوع چیست؟

وقتی صحبت از تهیه ی مطبوع است ، منظور عملیات کنترل دما، رطوبت و سرعت هوای داخل یک محیط، است که میتواند شرایط آسایش حرارتی را در پی خواهد داشت و سیستمی که کل یا بخشی از این عملیات را انجام دهند، سیستم تهویه مطبوع می گویند. به بیانی دیگر به فرآیندی که در آن هوای تازه تامین شده از بیرون با هوای داخل برگشتی مخلوط شده و بعد از فیلتراسیون ، تنظیم دما و رطوبت آن در محیط داخل ساختمان با سرعت و جهت دلخواه توزیع می شود. هر دستگاه تهویه مطبوع از تعدادی اجزای داخلی و خارجی تشکیل شده که به صورت منظم در حال تکرار است. تهویه مطبوع به صورت HVAC که برگرفته از کلمات Heating Ventilation Air Conditioning است (ایرکاندیشن) نیز شناخته می شود.

محتوای پیشنهادی : فروش داکت اسپلیت با بهترین قیمت !

کاربرد دستگاه تهویه مطبوع

  1. ساختمان های سازمانی مثل بیمارستان
  2. ساختمان های تجاری مانند ادارات ، فروشگاه ها و مراکز خرید
  3. ساختمان های مسکونی مانند ساختمان های تک واحدی ، چند واحدی و برج ها
  4. سالن ها و سوله های تولیدی و انبار محصولات
  5. سوله ها و سالن هایی مانند سینما ، سالن ورزشی ، هتل ، ساختمان آموزشی و …

۷ دستگاه تهویه مطبوع برای ساختمان ها

۱. انواع چیلر یا مینی چیلر به همراه بویلر موتورخانه

بویلرهای مسئولیت افزایش دمای آب و ارسال آن به فنکویل ها ، هواساز ها و رادیاتورهای درون ساختمان ها را بر عهده دارند و چیلرها وظیفه ی کاهش دما و ارسال آن به فن کویل و هواسازهای درون ساختمان را بر عده دارند این چیلر ها در دو سایز چیلر و مینی چیلر موجود است. برای خرید بهترین چیلر خانگی کلیک کنید.

2. پکیج یونیت پشت بامی (روفتاپ پکیج)

این دستگاه در واقع همان چیلر هوا خنک هستند که هواساز نیز به آن متصل شده و هوا را پس از سرد یا گرم کردن ، با کانال به درون ساختمان ارسال میشود این دستگاه جزو دستگاهای تهویه مطبوع کانالی شمرده میشود.

3. سیستم سرمایشی و گرمایشی GHP

یکی از دستگاه های تهویه مطبوع مدرن ، سیستم سرمایشی و گرمایشی GHP است که اخیرا وارد بازار شده و این دستگاه برای کار کردن در حالت سرمایش و گرمایش از گاز شهری و مقداری برق استفاده میکنند.

4. سیستم سرمایشی و گرمایشی VRF

یکی دیگر از دستگاه تهویه مطبوع مدرن، دستگاه وی ار اف است این دستگاه ساختاری تقریبا مشابه GHP دارد و با این تفاوت که به جای گاز شهری ، تماما از انرژی الکتریسیته برای گرمایش و سرمایش بهره می برد. شما میتوانید برای خرید وی آر اف اقدام کنید.

5. اسپلیت و داکت اسپلیت

احتمالا اسم اسپلیت به گوشتان خورده باشد داکت اسپلیت هم شبیه اسپلیت است و با این تفاوت که پنل داخلی اسپلیت ها معمولا دیواری و داکت اسپلیت ها سقفی هستند و توانایی تولید هوای سرد و گرم و توزیع آن ها به چند اتاق و سالن را به طور همزمان دارد. شما میتوانید خرید کولر گازی گرین را با کم ترین هزینه از ما خرید کنید.

۶ . دستگاه زنت

در بالا به 5 دستگاه تهویه مطبوع اشاره کردیم اما ساختار دستگاه زنت (Zent) ساختاری متفاوت به آن ها دارد و برای سرمایش به جای استفاده از کمپرسور و سیکل تبرید از فرآیند پاشش آب در مسیر هوا استفاده میکند. شبیه به کولر آبی ، یعنی دستگاه پوشال هایی دارد که آب روی آن پاشیده میشود و با برخورد با هوا ، منجر به کاهش دمای هوا می شود. این سیستم دارای کویل آبگرم جهت گرمایش نیز است.

۷ . ایرواشر

ایرواشر عملکردی شببیه زنت دارد و این دو عملکردی متفاوت به دیگر دستگاه های تهوه ی مطبوع دارد.

آشنايی با سیستم تبریدی

احتمالا زمانی که شما مشخصات یک سیستم تهویه مطبوع را میخوانید اصطلاح دستگاه های تهویه مطبوع بر پایه سیکل تبرید رو یا بر پایه تماس مستقیم هوا با آب را دیده اید. پس شناخت اصول بنابرین شناخت اصول اولیه تبرید در واقع باعث شناخت نحوه عملکرد اکثر دستگاه های سرمایشی و گرمایشی از جمله انواع چیلرها و مینی چیلرهای تراکمی ، سیستم های GHP و VRF ، پکیج یونیت پشت بامی ، اسپلیت و داکت اسپلیت می شود که در مدار همه آنها از قطعات زیر استفاده شده است.

محتوای پیشنهادی : اگر برای شما هم سوال است داکت اسپلیت گرین ساخت کجاست کلیک کنید

نحوه عملکرد سیستم‌ تهویه مطبوع و HVAC

در شکل زیر نحوه ی عملکرد سیستم تهویه مطبوع را نشان می‌دهد. در سیستم‌ تهویه مطبوع و HVAC یک دستگاه تنظیم خودکار وجود دارد که تعیین می‌کند فضای اتاق باید گرم یا سرد شود. همچنین این دستگاه وظیفه تعیین درجه حرارتی که دمای اتاق باید به آن برسد را نیز به عهده دارد. این سیستم به گونه ای طراحی شده که سیم پیچ ها توسط بویلر، گرم و توسط چیلر، سرد می‌شوند.

طبق تصویر : در می یابید که هوا ابتدا از بیرون به داخل سیستم می‌آید و سپس از سیم‌پیچ یا کویل‌ها عبور کرده و بعد از گرم یا سرد شدن، به  اتاق میرود. همزمان با ورود هوا از سیستم تهویه مطبوع و HVAC به اتاق، مقداری هوا توسط خروجی به سیستم تهویه بر میگردد در واقع با استفاده از این فرایند، هوای اتاق با هوای تازه جایگزین می‌شود.

نحوه ی کار سیستم تهیه ی مطبوع

نحوه ی کار سیستم تهیه ی مطبوع

سیستم‌ تهویه مطبوع کوچک

نحوه عملکرد سیستم تهویه ی مطبوع کوچک اینگونه است که گرما از داخل یک اتاق جمع آشده و بعد به بیرون اتاق منتقل میشود و در نتیجه این فرایند، دمای هوای اتاق کاهش می‌یابد. این سیستم را می‌توان در مکان‌هایی مانند خودروها مشاهده کرد. مکانیزم عملکرد این سیستم به صورت دقیق در شکل زیر به تصویر کشیده شده است.

در عکس پایین نحوه ی خروج گرما از اتاق را نشان میدهد که چگونه گرما را از اتاق خارج کرده و درون یک مجموع ذخیره میکند و این گرما را به هوای بیرون از اتاق انتقال می‌دهد.این سیستم از پنج قسمت مهم تشکیل شده است و برای عملکرد صحیح این مجموعه، باید تمام این پنج قسمت به صورت صحیح و هماهنگ فعالیت کنند.

سیستم‌ تهویه مطبوع کوچک

سیستم‌ تهویه مطبوع کوچک

انواع سیستم تهویه مطبوع و HVAC

در زیر 6 نوع از سیستم‌های HVAC را بررسی میکنیم شیوه عملکرد کلی این شش سیستم تغییرات بسیار کمی نسبت به مباحث اشاره شده در بخش‌های قبل دارد.

پمپ حرارتی

همانطور که میدانید گرما تمایل دارد از جسم گرم به جسم سرد و یا محیط از دمای بالاتر به محیط با دمای پایین تر منتقل شود پمپ حرارتی میتواند مسیری بر خلاف این تمایل ایجاد میکند. پمپ حرارتی یک سیستم با کارایی و بازده بالا است و دمای اتاق را کنترل می‌کند. فرض کنید هدف از به کارگیری پمپ حرارتی، گرم کردن یک محیط است. در این حالت، پمپ حرارتی از چرخه و سیکل تبرید مورد استفاده در تهویه مطبوع و یخچال‌ها استفاده می‌کند ولی هوای گرم تولید شده را به سمت مخالف یعنی به درون اتاق منتقل می‌کند. توجه کنید که با برعکس کردن جریان هوا در پمپ حرارتی، می‌توان از این وسیله برای خنک کردن یک اتاق استفاده کرد. نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که وقتی پمپ حرارتی برای سرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد، مکان کویل‌ها در سیستم عوض می‌شود ولی چرخه عملکرد آن تغییر نمی‌کند.

سیستم تهویه مطبوع و HVAC پمپ حرارتی

سیستم تهویه مطبوع و HVAC پمپ حرارتی

یونیت پشت بامی

یونیت پشت بامی کاربرد زیادی در علم تهویه مطبوع و صنایع مرتبط به آن دارد. توجه کنید که این مجموعه را تحت عنوان دستگاه انتقال هوا (Air Handler) نیز معرفی می‌کنند.

یونیت پشت بامی

یونیت پشت بامی