اسپلیت چیست ؟ + انواع اسپلیت و مزایای آن

اسپلیت چیست ؟

اگر برای شما هم سوال است که اسپلیت چیست؟ و چه تفاوتی با کولر گازی دارد با ما تا انتهای مقاله همراه باشید ، کولر گازی اسپلیت (split air conditioner) یا به اختصار اسپلیت (splite) نوعی از کولر های گازی است که در واقع جدیدترین و پیشرفته ترین نسل آنها بشمار می رود. کولر گازی اسپلیت در حال حاضر پرفروش ترین و محبوب ترین نوع کولر گازی در جهان بشمار می رود و به دلیل ساختار خاص بدنه آن به کولر گازی دو تکه نیز معروف است. (در واقع کلمه اسپلیت به معنی دو تکه است)

اسپلیت گرین امروزه تبدیل به یکی از الزامات بسیاری از خانواده ها شده است. به خصوص کسانی که از گرمای هوا در تابستان کلافه شده اند، اقدام به خرید اسپلیت می کنند که مزایای زیادی نسبت به کولر گازی های دیگر و یا کولر آبی دارد. البته با مطالعه و بررسی راهنمای خرید کولر گازی اسپلیت نیز می توانید بسیاری از مزایای این نوع کولرهای گازی و تفاوت های آنها با سایر انواع دستگاه های تهویه مطبوع را متوجه شوید. با افزایش دمای هوا، بازار خرید و فروش انواع کولر گازی و اسپلیت رونق می گیرد. اینکه در کدام منطقه از کشور زندگی می کنید و چقدر بودجه برای سیستم سرمایشی محل سکونت خود در نظر گرفته اید، بسیار مهم است. خوشبختانه اسپلیت ها در انواع و قیمت های گوناگونی تولید و عرضه می شوند و از این جهت ما قصد داریم در این مطلب شما را با انواع کولر اسپلیت آشنا کنیم تا انتخاب و خرید این محصول برایتان آسان تر شود.

انواع کولر گازی (اسپلیت)

آگاهی از انواع اسپلیت ها می تواند به شما کمک کند که گزینه ی بهتری را از این محصولات برای محل سکونت و کارتان انتخاب نمایید. چرا که هر یک از این سیستم های سرمایشی برای فضاهایی با اندازه ها و کاربردهای متفاوت، مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو خوب است که با انواع اسپلیت آشنا شوید. لازم به ذکر است که اسپلیت ها به انواع دیواری، سقفی کاستی، ایستاده، زیر سقفی و سقفی کانالی تقسیم می شوند. اما تمامی این مدل ها می توانند در حالات مختلفی کار کنند؛ یا سرمایش تولید نمایند و یا دارای سیستم سرمایش و گرمایش به طور همزمان باشند. همچنین لازم به ذکر است که تمامی مدل ها دارای ریموت کنترل هستند و می توانند با سیستم اینورتر تولید شده و به بازار عرضه شوند.

اسپلیت دیواری و ایستاده شامل یک کندانسور و یک پانل داخلی است که برای اتصال آنها به یکدیگر نیاز به لوله کشی دارد. لازم به ذکر است که این لوله ها باید از جنس مس باشند. برق مورد نیاز برای اسپلیت های دیواری معمولا تک فاز 280 ولت و اسپلیت های ایستاده معمولا سه فاز و 380 ولت می باشد. اسپلیت ایستاده به دلیل ظرفیت بالایی که دارند عموما برای فضاهای بزرگ مانند منازل مسکونی بزرگ، مساجد، ادارات، انبارها و … استفاده می شوند، اما اسپلیت دیواری معمولاً برای مصارف مسکونی یا اداری استفاده می شوند.اسپلیت یا کولرگازی در قالب انواع زیر قابل ارائه است :

  • کولر گازی یا اسپلیت دیواری
  • کولر گازی یا اسپلیت پنجره ای
  • کولر گازی کاستی
  • کولر گازی چند پنله
  • کولر گازی یا اسپلیت ایستاده
  • کولر گازی یا اسپلیت پرتابل

کولر گازی پنجره ای

کولر گازی پنجره ای یکی از ساده ترین انواع کولر گازی می باشد. تمام قسمت های سیستم یکپارچه هستند، یعنی کمپرسور و فن در یک بسته قرار می گیرند. نام گذاری کولر گازی پنجره ای به این دلیل است که بخشی از دستگاه باید در داخل خانه و قسمت دیگر باید در بیرون و در هوای ؟آزاد قرار گیرد. کولر گازی پنجره ای مانند سایر کولرگازی ها نیاز به سرویس و شارژ گاز دارد.

برای خرید و اطلاعات بیشتر راجع به فن کویل گرین در اصفهان کلیک کنید.

کولرگازی پنجره ای

کولرگازی پنجره ای

کولر گازی دیواری

کولرهای گازی دیواری به دلیل صدای کم و مقرون به صرفه بودن در بین انواع کولر گازی پرطرفدار هستند. این کولر گازی ها از دو قسمت تشکیل شده و به اصطلاح دو تکه هستند. این کولر ها دارای یک واحد داخلی هستند که در داخل اتاق قرار دارد. یونیت خارجی در فضای باز و خارج از اتاق قرار می گیرد. فقط مطمئن شوید که واحد خارجی در مکانی نصب نشده باشد که صدای آن باعث اختلال نشود. این اسپلیت از دو قسمت داخلی و خارجی یعنی به ترتیب از اواپراتور و کندانسور تشکیل شده اند. هرکدام از این یونیت هاتوسط لوله های مسی با یکدیگر ارتباط دارند. در یک لوله گاز مبرد (لوله ضخیم تر) و در لوله مسی باریک تر مایع مبرد جریان دارد. این نوع از اسپلیت ها بیشترین فروش و کارایی را دارند و گزینه ای مناسب برای محیط های مسکونی و اداری محسوب می شوند. ظرفیت این کولرها از 7 هزار تا 36 هزار بی تی یو بر ساعت متفاوت است و روی دیوار نصب می شوند

اسپلیت دیواری گرین

اسپلیت دیواری گرین

کولر گازی ایستاده

کولر گازی ایستاده ظاهر بزرگتری نسبت به اسپلیت پرتابل و دیواری دارد اما اسپلیت استاده  قدرت بیشتری دارد و برای محیط های بزرگ و صنعتی استفاده می شود. همچنین یونیت خارجی که شامل کندانسور و کمپرسور می باشد باید در بیرون و در محل مناسبی نصب شود به همین دلیل به این نوع کولر گازی کولر گازی دوتکه نیز می گویند. معمولا مدل های بزرگتر کولر گازی های ایستاده نیاز به برق سه فاز دارند که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد. ظرفیت آنها به 96000 BTU می رسد.این نوع از اسپلیت به شکل ایستاده روی زمین قرار می گیرد و اغلب دارای کمپرسور اسکرال می باشند. همچنین فاصله لوله کشی بین پانل داخلی و کندانسور در این کولرها گازی بیشتر از اسپلیت دیواری است و در ظرفیت های 48000، 60000، 80000 و 96000 بی تی یو بر ساعت تولید می شوند.

کولر گازی پرتابل

اگر فضای محدودی دارید و لوله کشی در دسترس شما نیست یا نیاز به جابجایی کولر دارید، می توانید از کولر گازی پرتابل برای سرمایش و گرمایش استفاده کنید. این کولر یکی از مدل های یک تکه یا یکپارچه می باشد که یونیت های داخلی و خارجی در داخل دستگاه تعبیه شده است.کولر گازی پرتابل در انواع تک لوله ای و دو لوله ای موجود می باشد. نوع دو لوله ای انرژی کمتری مصرف می کند. لوله های خروجی این دستگاه از طریق پنجره به بیرون متصل می شود. کولر گازی پرتابل یا پرتابل نیازی به نصب ندارد و برای روشن کردن آن کافی است آن را به پریز شهری وصل کنید. شما میتوانید از کولر گازی پرتابل گرین استفاده کنید.

اسپلیت پرتابل چیست

اسپلیت پرتابل چیست

کولر گازی کاستی (سقفی)

کولر گازی کستی سیستم های سرمایشی و گرمایشی دو تکه بوده و در انواع یک طرفه، دو طرفه و چهار طرفه موجود می باشد. ظرفیت این کولر گازی تا 60000 بی تی یو می باشد یونیت داخلی این کولرها بر روی سقف نصب می شود مزیت اصلی این کولر گازی ظاهری زیبا و اشغال نکردن فضای اضافی است.یکی از انواع زیبا و شیک از کولر اسپلیت ها که برای استفاده از فضاها و محیط های اداری بسیار مناسب است، اسپلیت سقفی کاستی می باشد. نوع عملکرد این اسپلیت ها به گونه ایست که می توانند گرما و سرمای تولید شده را از طریق سقف به سمت زمین از هر چهار جهت پخش کنند. از آن جایی که قسمت اصلی این اسپلیت ها در سقف کاذب قرار گرفته و دیده نمی شود، تنها بخشی از پانل زیبایی نمایان خواهد شد که بر جلوه ی فضا می افزاید. اسپلیت سقفی کاستی به ریموت کنترل های دستی و دیواری مجهز هستند و می توانند علاوه بر ایجاد زیبایی در سقف، عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارند.

کولرگازی سقفی چیست

کولرگازی سقفی چیست

کولر گازی مولتی پنل یا چند پنله

این تهویه مطبوع به عنوان کولرگازی مولتی اسپلیت نیز شناخته می شود و از یک واحد خارجی و چند واحد داخلی (معمولاً دو یا سه واحد) تشکیل شده است. این کولرها برخلاف داکت اسپلیت نیازی به لوله کشی ندارند و می توانند چندین محیط را به طور همزمان خنک یا گرم کنند. با استفاده از این دستگاه می توانید دمای نواحی مختلف را یکسان تنظیم کنید.

»» محتوای پیشنهادی : برای اطلاعات بیشتر راجع به فروش داکت اسپلیت گرین  کلیک کنید.

کولر گازی مولتی پنل یا چند پنله چیست

کولر گازی مولتی پنل یا چند پنله چیست

طرز کار اسپلیت چیست :

در بالا متوجه شدیم اسپلیت چیست ؟ اما عملکرد آن چگونه است ؟ عملکرد کولر گازی اسپلیت نیز با توجه به سیستم های پیشرفته و امکانات مناسبی که بسیاری از شرکتها و برندهای معروف تولید کننده در جدیدترین محصولات تهویه مطبوع خود قرار می دهند، برای خریداران و مصرف کنندگان بسیار مفید است. وجود دو یونیت داخلی و خارجی و همچنین نوع سیستم رفت و برگشت گاز در لوله های اتصال دهنده آنها و عملکرد قطعات و بخش های دیگر (از جمله کمپرسور) این امکان را می دهد که از این دستگاه ها هم جهت تولید سرمایش و هم تولید گرمایش – برای فصل های سرد سال – استفاده کرد. به همین جهت حتی بسیاری از افرادی که در نقاط سردسیر جهان زندگی می کنند نیز جهت استفاده در ماه های سرد سال اقدام به خرید کولر گازی اسپلیت می کنند.

کولر گازی های اسپلیت دارای قطعات و بخشهای مختلفی هستند که البته عملکرد برخی از آنها بسیار حساس و تاثیرگذار است. از جمله اواپراتور، کندانسور، اینورتر، کمپرسور و… که درباره برخی از این قطعات مهم و نحوه عملکرد آنها پیشتر نوشته ایم (از جمله مقاله اینورتر در کولر گازی به چه معناست؟ درباره عملکرد اینورتر کولر گازی اسپلیت و یا مقاله آشنایی با انواع کمپرسور پیش از خرید کولر گازی درباره نقش کمپرسور کولر گازی در عملکرد دستگاه) اواپراتور در یونیت داخلی و کمپرسور و کندانسور در یونیت خارجی قرار دارند. دو بخش یا دو یونیت دستگاه اسپلیت از طریق لوله هایی بهم وصل هستند که موجب می شوند گازهای سرد و گرم بین دو یونیت جریان پیدا کرده و موجب ایجاد سرمایش و یا گرمایش توسط دستگاه اسپلیت شوند.

محتوای پیشنهادی » اگر میخواهید بدانید آموزش تمیز کردن فیلتر کولر گازی چگونه است کلیک کنید.