تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل

تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل

همانطور که اشاره شد داکت اسپلیت و فن کویل از سری سیستم های تهویه مطبوع پرکاربرد در سراسر دنیا به شمار می آیند. این سری از تجهیزات عملکرد مختص به خود را دارا بوده و نسبت به دیگری مزایا و معایبی نیز دارند که در ادامه تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل را بررسی خواهیم کرد.

به منظور بیان تفاوت این دو، بهتر است در ابتدا نگاهی به نحوه ی عملکرد هریک از سیستم های مذکور داشته باشیم. چرا که برای انتخاب بهترین نوع سیستم سرمایشی مورد نیاز لازم است که موقعیت و شرایط سازه را در نظر داشت. همچنین گروه فنی مهندسی دماپویا در مقاله ای به طور کامل به معرفی ارزانترین داکت اسپلیت موجود در بازار پرداخته که با با مراجعه به این صفحه و شناخت برندهای مطرح و معتبر بازار می توان انتخابی بهینه و مقرون به صرفه را تجربه نمود.

چگونگی عملکرد داکت اسپلیت و فن کویل

داکت اسپلیت همانطور که از نامش پیداست از دو یونیت مجزا تهیه شده که از طریق لوله های مسی و کابل اتصال با یکدیگر در ارتباط هستند. بخش داخلی یا همان هواساز به صورت کانالی درون سقف نصب و قرار می گیرد، کندانسور و یا همان یونیت خارجی نیز در فضای بیرونی ساختمان تعبیه می گردد.

در این سیستم از طریق سیکل تبرید و متراکم سازی گاز مبرد درون محفظه ی کمپرسور هوای مورد نیاز تامین می شود. هواساز به تنهایی قادر به انتقال هوای ایجاد شده توسط کندانسور نیست بلکه لازم است از طریق کانال کشی بخش های داخلی ساختمان را پوشش داد. بنابراین برای نصب و اجرای داکت اسپلیت نیاز به کانال کشی مناسب و محلی برای قرار گرفتن کندانسور خواهیم داشت.در مقابل سیستم تهویه مطبوع فن کویل را داریم.

فن کویل های ساختار پیچیده و درهمی ندارند. به این صورت که تنها از یک یونیت هواساز تهیه شده که داخل آن از یک فن و کویل آب استفاده شده است. نحوه ی عملکرد فن کویل به این صورت است که از طریق پکیج و چیلر آب مورد نیاز مدار را تامین می کند. با جریان آب درون کویل و به چرخش در آمدن فن دستگاه، هوای ایجاد شده به داخل محیط منتقل می شود. با توجه به یک تکه بودن فن کویل ها تنها قادر به پوشش یک فضای مشخص هستند.بنابراین همین امر می تواند از تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل باشد.

 

داکت اسپلیت گرین در اصفهان - فروش داکت اسپلیت در اصفهان - قیمت فن کویل در اصفهان

موقعیت نصب داکت اسپلیت و فن کویل

به منظور بیان تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل می توان موقعیت و شرایط نصب آنها را در نظر گرفت. فن کویل ها در مدل های دیواری، زمینی، سقفی، داکتی و کانالی طراحی و ساخته می شوند بنابراین بدون محدودیت می توان با توجه به شرایط و موقعیت ساختمان بهترین نوع آن را انتخاب و اجرا نمود.اما همانطور که اشاره شد تنها می توان برای یک فضا از این سیستم ها بهره مند شد. اما داکت اسپلیت ها درون سقف بدون اشغال فضای مفید سازه و به وسیله ی کانال کشی چندین فضا را به طور همزمان پوشش می دهند.

فرق داکت اسپلیت و فن کویل

تفاوت در منبع انرژی داکت اسپلیت و فن کویل

فن کویل ها آبگرم مورد نیاز مدار را در فصل زمستان از پکیج و یا موتورخانه تامین می کنند، و در روزهای گرم برای ایجاد هوای سرد و خنک آب مورد نیاز را از چیلر ها دریافت می نماید. به این ترتیب اگر فن کویل را برای سیستم حرارتی و بردوتی ساختمان خود در نظر گرفته اید لازم فضایی نیز برای موتورخانه و نیز چیلر ها فراهم آورید.با این حال از تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل میتوان به این موضوع اشاره داشت. داکت اسپلیت با مصرف برق عمل متراکم سازی گاز مبرد درون محفظه ی کمپرسور را انجام می دهد.

هزینه ی خرید و نگه داری داکت اسپلیت و فن کویل

داکت اسپلیت ها با قیمت بالاتری نبست به فن کویل ها در بازار به فروش می رسند.بنابراین توصیه می شود از داکت اسپلیت در ساختمان های با متراژ بالا و محیط های اداری که نیاز به حجم زیادی از هوا دارند استفاده شود چرا که برای نصب و اجرا علاوه بر خرید دستگاه نیاز به کانال کشی نیز می باشد. فن کویل ها نیز در مکان های عمومی و فضاهای مجزا گزینه ی ایده آلی به شمار می آیند.با توجه به قیمت زیاد برق استفاده از سیستم گرمایشی داکت اسپلیت خیلی مقرون به صرفه نیست، که به همین جهت بسیاری از داکت اسپلیت ها قابلیت اتصال کویل آبگرم نیز دارا می باشند.

تامین اکسیژن مورد نیاز فضای داخلی

همانطور که اشاره شد یونیت داخلی اسپلیت ها در فضای داخلی و روی دیوار نصب می شود و از هوای درون اتاق به منظور گردش هوا بهره می گیرد. بنابراین می توان گفت هوایی تازه درون محیط نخواهیم نداشت.اما فن کویل ها در دو مدل کانالی و بدون کانال ساخته می شوند و از طریق اتصال به دریچه هوای تازه، به منظور جریان و گردش هوا، از هوای بیرون کمک می گیرند بنابراین میتوان گفت هوای دریافتی از فن کویل با اکسیژن بیرون اختلاط داشته و هوایی تازه تر در محیط خواهیم داشت.

همین موضوع یکی از موارد در فرق بین فن کویل و کولر گازی می باشد.از نظر رطوبت گیر بودن در تابستان نیز، هم فن کویل و هم اسپلیت ها از طریق لوله های مبرد مایع مورد نظر را دریافت می کنند. در تابستان ها لوله ها خنک بوده و سطح سرد آن ها موجود تقطیر بخار آب و در نتیجه موجب تنظیم رطوبت می شود.

تفاوت از نظر قدرت گرمایش و سرمایش

همانطور که اشاره شد اسپلیت ها با متراکم سازی گاز مبرد فریون و فن کویل ها از طریق انتقال حرارت آب هوای مورد نیاز را تامین می کنند. کولر گازی های موجود با قابلیت عملکرد سرمایش و گرمایش تولید می شوند اما در این خصوص باید در نظر داشت که قدرت سرمایش گاز مبرد نسبت به آب بیشتر است به این معنی که کولر گازی از قدرت سرمایش بالاتری برخوردار است. در حالت گرمایش نیز به دلیل گران بودن هزینه های برق، مقرون به صرفه نیست که از کولر گازی به عنوان سیستم گرمایشی استفاده نمود.

و در زمستان ها به سیستم مکمل گرمایشی نیاز دارند.اما فن کویل ها با دریافت آب سرد از چیلر و آب گرم از پکیج و یا موتورخانه در زمستان و تابستان قابل استفاده هستند. با این تفاوت که در مناطقی که تابستان های خیلی گرم دارند ممکن است که فن کویل توانایی خنک کردن مطلوب فضا را نداشته باشد.بنابراین از فرق بین فن کویل و کولر گازی می توان به قدرت سرمایش و گرمایش آن اشاره داشت.

 

داکت اسپلیت گرین در اصفهان - فروش داکت اسپلیت در اصفهان - قیمت فن کویل در اصفهان