تفاوت چیلر جذبی و چیلر تراکمی

تفاوت اصلی چیلر جذبی و چیلر تراکمی

فرق اصلی چیلر جذبی و چیلر تراکمی در ژنراتور آنهاست. چیلر جذبی با استفاده از گرمای مشعل و یا گرمای ناشی ازچرخش آب با بخار داغ ، سیکل تبرید را با لیتیم بروماید طی می نماید. در این سیکل لیتیم بروماید در فشار بسیار کم ( بین یک دهم تا یک صدم اتمسفر) تبخیر و مجددا تبدیل به مایع می شود و در این فرآیند گرما را از آب در چرخش میگیرد و اب سرد می شود ( چیلد واتر). به همین دلیل و به زبان ساده تر چیلرهایی که از گرما برای سرد گردن آب استفاده میکنند چیلر جذبی نامیده می شوند.

همه چیلرهای جذبی در موتورخانه قرار دارند و بیشتر آنها برای خنک شدن کندانسور به برج خنک کننده احتیاج دارند. با همین مشخصات ساده شما متوجه می شوید که آیا چیلر شما جذبی است یا خیر؟ در مقابل چیلرهای تراکمی سیکل تبریدشان با استفاده از کمپرسور( بوسیله برق) و گاز درون آن طی می شود. بهمین دلیل درصورتی که چیلر شما کمپرسور دارد حتما چیلر تراکمی است. برای اطلاعات بیشتر راجع به چیلر تراکمی کلیک کنید.

تفاوت چیلر جذبی و چیلر تراکمی

تفاوت چیلر جذبی و چیلر تراکمی

8 تفاوت چیلر جذبی و چیلر تراکمی

1-مصرف انرژی

نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که در ظرفیت های بالا و بسیار بالا اصولا استفاده از چیلرهای تراکمی مقرون به صرفه و حتی امکانپذیر نیست. مصرف بسیار بالای برق در چیلرهای تراکمی امکان استفاده از آنها را در ظرفیت های بالاتر از 200 تن تبرید عملا دشوار نموده است بهمین دلیل بیشتر چیلرهای ظرفیت بالا و بسیار بالا جذبی است. در برخی از ساختمانها و برج ها نیز که گرفتن ظرفیت برق دشوار بوده است .

استفاده از چیلرهای جذبی راه کلیدی و درست بوده است. اما به دلیل نگهداری دشوار و هزینه های تعمیراتی بالای چیلرهای جذبی ، استفاده از چیلرهای تراکمی در ساختمانها و برج های با ظرفیت بروتی متعارف پیشنهاد می شود. بطور قطع هزینه های انرژی چیلرهای تراکمی از چیلرهای جذبی بخاطر تفاوت قیمت برق با گاز طبیعی بیشتر می باشد. به همین دلیل درصورتی که هزینه های برق خانگی به قیمت های جهانی آن نزدیک شود هزینه استفاده از چیلرهای تراکمی بالاتر رفته و ممکن است استفاده از چیلرهای جذبی اقتصادی تر شود. اگر قصد خرید چیلر دارید ، ما به شما خرید چیلر گرین را پیشنهاد میکنیم.

۲- قیمت اولیه:

یکی از مهم ترین تفاوت چیلر جذبی و تراکمی در قیمت آن است به گونه ای که خرید یک دستگاه چیلر جذبی، گران تر از یک چیلر تراکمی با همان ظرفیت است. البته به طور کلی ویژگی های هر کدام نیز باعث تفاوت قیمت در مدل های مختلف آن ها نیز میشود.

۳- وزن و ابعاد:

یکی از تفاوت چیلر جذبی و تراکمی از نظر وزن و ابعاد بدین گونه است چیلر های جذبی به خاطر متعلقاتی که دارد بزرگتر و سنگین تر از چیلرهای تراکمی است به این نکته نیز دقت کنید که چیلرهای جذبی در محل موتورخانه نصب می شوند، اما چیلرهای تراکمی هم در موتورخانه (در نوع آب خنک) و هم در پشت بام یا حیاط (در نوع هواخنک) نصب میشوند.

۴- سطح صدای تولید شده:

ازتفاوت چیلر جذبی و چیلر تراکمی میتوان به میزان صدای تولید شده ی آن ها اشاره کرد در این رابطه باید بگوییم چیلرهای جذبی صدای کمتری به نسبت تراکمی ایجاد می کنند. اما همانطور که در بالا گفتیم چیلرهای جذبی در موتورخانه نصب می شوند و در نوع چیلر تراکمی آب خنک نیز همین طور است و صدای تولیدی مزاحمتی برای استفاده کنندگان ندارد.

۵- طول عمر دستگاه:

یکی از مهم ترین تفاوت چیلر جذبی و چیلر تراکمی در میزان عمر مفید آنهاست چیلرهای تراکمی هواخنک به خاطر عدم استفاده از آب برای خنک کاری کندانسور و به طبع آن کاهش رسوبات سیستم و کمتر شدن متعلقات تاسیساتی، طول عمر بالاتری دارند. اگر به کیفیت هوا اهمیت میدهید میتوانید از دستگاه تصفیه هوا گرین استفاده کنید.

۶- تعمیر و نگه داری:

اگر میخواهید تفاوت چیلر جذبی و چیلر تراکمی را از نظر نگهداری بدانید باید بگوییم تعمیر و نگه‌داری در چیلرهای جذبی بسیار مورد توجه‌تر و حساس‌تر از چیلرهای تراکمی است و برای چیلرهای جذبی باید از نیروهای متخصص استفاده کرد ولی اگر کمپروسور دستگاه در چیلرهای تراکمی خراب شود ، هزینه زیادی برای استفاده کنندگان خود خواهد داشت.

نگهداری چیلر جذبی

نگهداری چیلر جذبی حتما باید به متخصص چیلر جذبی سپرده شود. با این وجود جهت آشنایی خوانندگان محترم این متن چالشهای نگهداری چیلر جذبی به طور مختصر گفته میشود. جهت نگهداری چیلر جذبی پایش و کنترل مداوم برج خنک کننده لازم و ضروری است. از آنجایی که برج خنک کننده وظیفه سرد کردن دمای کندانسور چیلر را بعهده دارد، هرگونه بی توجهی به آن می تواند چیلر را دچار مشکل و یا حتی خسارتهای هنگفت مالی بنماید. دمای خط رفت و برگشت برج خنک کننده روی اغلب چیلرهای جذبی بین 29 و 33 درجه تنظیم میشود.

دمای بالاتر باعث عدم خنک شدن کافی کندانسور و در نتیجه عدم تکمیل سیکل تبرید لیتیم بروماید شده و در نتیجه به گرم شدن آب خروجی چیلر منتهی شود. از طرفی سرد شدن بیش از حد برج خنک کننده و مخصوصا پایین آمدن دما به زیر 21 درجه سانتی گراد موجب کریستال شدن لیتیم بروماید در سیکل تبرید چیلر جذبی منتهی میشود. نگهداری دقیق و پایش دمای برج یکی از ساده ترین و البته مهمترین نکات در نگهداری چیلر جذبی است. همچنین پایش و کنترل میزان خلاء ، پایش و کنترل کیفیت لیتیم بروماید ، چک کردن پمپ های داخلی چیلر و همچنین دقت زباد در کارکرد چیلر در شروع و پایان فصل ( زمانهای خطرناک برای چیلر جذبی) از نکات مهم محسوب میشود.

نگهداری چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی به دو نوع آب خنک و هوا خنک تقسیم بندی می شوند. چیلر های تراکمی هواخنک همیشه در پشت بام و فضای آزاد قراردارند که بوسیله فن و هوا خنک میشوند. اصولا این نوع چیلرها نیاز کمتری به نگهداری نسبت به چیلرهای تراکمی اب خنک دارند. نکات مهم در نگهداری چیلر تراکمی هوا خنک ، توجه به میزان فشار گاز و همچنین نحوه کارکرد کندانسور می باشد. درصورتی که فشار گاز کافی نباشد فشار زیادی روی کمپرسورها وارد میشود و علاوه بر آسیب جدی به آنها دمای خروجی از چیلر نیز مناسب نخواهد بود.

همچنین دقت روی عملکرد کندانسور و تخلیه آب در فصل زمستان از مدار مرتبط با فضای باز از عمده ترین موارد نگهداری چیلرهای هواخنک تراکمی می باشد. درنگهداری چیلرهای تراکمی آب خنک ، علاوه بر مواردی که در خصوص چیلرهای تراکمی هوا خنک گفته شد، توجه به دمای ورودی و خروجی آب از برج خنک کننده ، سرویس دقیق و سالانه برج خنک کننده و همچنین اسید شویی کندانسور از عمده ترین نکات در مقوله نگهداری می باشد.

مقایسه ی سیستم تبرید چیلر جذبی و چیلر تراکمی

مقایسه ی سیستم تبرید چیلر جذبی و چیلر تراکمی

محتوای پیشنهادی : برای خرید و دریافت اطلاعات راجه به فن کویل گرین در اصفهان کلیک کنید.

7.مصرف آب:

اما بیایید فرق چیلر جذبی و چیلر تراکمی از نظر مصرف آب بررسی کنیم ،  چیلرهای جذبی قطعا به برج خنک کننده نیاز دارند. برج های خنک کننده اصولا به صورت تبخیری کار می کنند و باعث اتلاف آب می‌شوند. پس چیلرهای جذبی نیاز به آب دارند و همچنین باعث مصرف آب برای خنک‌کاری می‌گردند. در چیلرهای تراکمی نوع آب‌خنک آن وضعیت مشابه چیلر جذبی است اما تفاوت چیلر جذبی و تراکمی در نوع هواخنک است که نیاز به آب و برج خنک‌کننده نیست و مصرف آبی در سیستم اتفاق نمی‌افتد. پس با توجه به اقلیم ایران می توان نتیجه گرفت در آینده ای نزدیک  چیلرهای تراکمی هواخنک بازار بسیار بزرگتری نسبت به انواع دیگر دارند.

محتوای پیشنهادی : برای خرید و دریافت قیمت اسپلیت گرین کلیک کنید.

8-سمی بودن آمونیاک

آمونیاک که به عنوان مبرد در چیلر جذبی به کار می­‌رود، سمی است و حتی استنشاق آن نیز می‌­تواند موجب مسمومیت و حتی مرگ شود. البته معمولا چیلرهای آمونیاکی مصارف صنعتی دارند اما در صورت عدم توجه می­‌توانند خطرناک باشند.

سرویس برج خنک کننده چه تاثیری در کارایی چیلر دارد؟

برج خنک کننده وظیفه رساندن آب خنک به مدار کندانسور چیلر را بعهده دارد . اهمیت برج خنک کننده در اهمیت کندانسور چیلر تبلور پیدا می نماید. از آنجایی که برج خنک کننده با فضای باز ارتباط دارد ، ممکن است هر لحظه جسمی خارجی مانند برگ ، گل و لای و حتی لاشه پرندگان در آن قرارگیرد و به مدار کندانسور چیلر وارد شود. البته لازم به ذکر است که در کمدار برج خنک کننده صافی پیش بینی شده است ولی گرفتگی صافی و یا پکینگ های درون برج می تواند کارایی برج خنک کننده را به شدت کاهش داده و در نتیجه چیلر در نقطه مناسب کار نکرده و بعضا از کار متوقف شود. سرویس برج خنک کننده به معنی سرویس کامل صافی ها ، پکینگ های درون برج ، تسمه ، الکتروموتور و همچنین آب پخش کن می باشد که لازم است سالانه و بطور دقیق سرویس و در مدار قرارگیرد.

محتوای پیشنهادی : برای خرید و دریافت قیمت داکت اسپلیت گرین کلیک کنید.

جمع بندی:

در بالا به تفاوت چیلر جذبی و چیلر تراکمی اشاره کردیم ، در کلام آخر باید بگوییم امروزه استفاده از چیلرهای جذبی بسیار کمتر از چیلرهای تراکمی است چرا که چیلرهای تراکمی هزینه ی نصب و نگهداری بالایی دارند همچنین محدودیت تولید چیلرهای جذبی در ظرفیت های پایین نیز عملا این چیلرها را از این قسمت بازار حذف کرده است.