تفاوت چیلر و اسپیلت

تفاوت چیلر و اسپلیت ؛ چیلر بهتر است یا کولر گازی ؟!

کولر گازی چیست؟

قبل از بررسی تفاوت چیلر و اسپلیت ابتدا هر کدام را به صورت مختصر بررسی کنیم کولر گازی که بسیاری آن را به نام اسپلیت می‌شناسند، یکی از سیستم‌های سرمایشی بسیار محبوب است که عملکرد آن بر اساس گازهای فریونی است و از برق به عنوان انرژی مصرفی استفاده می‌کند. بسیاری معتقدند که میزان مصرف برق در این مدل دستگاه بسیار زیاد است اما تکنولوژی نوین توانسته با استفاده از کمپرسورهای کم مصرف در کولر گازی رده A انرژی را کسب کند.

کولر گازی یک انتخاب بسیار مناسب برای محیط ‌های کوچکی مانند اتاق خواب یا اتاق کار است و به خوبی می‌تواند هوا را خنک کند. علاوه بر خنک سازی برخی از مدل‌های پیشرفته کولر گازی دارای سیستم فیلتراسیون پیشرفته‌ای نیز است که گرد و غبار را از محیط دور می‌سازد. کولرهای گازی انواع مختلفی مانند مدل دیواری، پنجره‌ای، ایستاده و سقفی دارد.

محتوای پیشنهادی : برای خرید اسپلیت گرین کلیک کنید.

 

 

تفاوت چیلر و اسپلیت-قیمت اسپلیت گرین در اصفهان-قیمت چیلر گرین در اصفهان

چیلر چیست؟

و اما چیلر نوع دیگری از سیستم‌های سرمایشی است که بر خلاف کولر گازی ظاهر نسبتا بزرگی دارد و البته برای فضاهای بسیار بزرگ مناسب است. نحوه عملکرد چیلر بدین صورت است که با استفاده از یک سیال در مدار بسته بر اساس سیکل تبرید میزان تراکم بخار و یا تراکم جذبی سیال را خنک کرده و به کمک مبدل حرارتی، برودت هوا را کنترل می‌کند. راندمان کار چیلرها بسته به شرایط آب و هوایی محیط و میزان افت برودت هوا متفاوت است. دستگاه چیلر برای یک ساختمان بزرگ با تعداد واحدهای زیاد یک گزینه بسیار مناسب است زیرا می‌توانید به صورت مرکزی از روی بام تمام واحدها را مجهز به کولر کنید.

محتوای پیشنهادی : برای خرید داکت اسپلیت گرین کلیک کنید.

 چیلر بهتر است یا کولر گازی ؟!

در مقایسۀ تفاوت دستگاه های چیلر و اسپلیت ها و بررسی تفاوت چیلر و اسپلیت در قدم اول باید به سراغ ظرفیت سرماسازی این دستگاه ها رفت و دربارۀ چگونگی فرایند سرماسازی آن ها صحبت کرد. در چیلرها به منظور تولید سرما از یک سیکل تبریدی کمک گرفته می شود. سیال مبرد بسته به اینکه چیلر از نوع هواخنک و یا آب خنک باشد، در داخل این سیکل جریان پیدا کرده، با جذب دمای محیط باعث خنک سازی آن می شود. چیلرها از نظر ساختمانی فضای گسترده ای را در بر می گیرند و از اجزای متفاوتی شکل گرفته اند.در اسپلیت ها برای خنک سازی محیط از یک کمپرسور اینورتر استفاده شده است. هر اسپلیت از دو بخش داخلی (همان پنل) و خارجی (همان موتور دستگاه) شکل یافته است.

در فضای درونی پنل از چندین پرۀ فلزی استفاده شده که سیال مبرد در بین این صفحات فلزی در جریان است. در هر اسپلیت از یک موتور اواپراتور نیز کمک گرفته می شود؛ که وظیفۀ اواپراتور انجام عمل مکش هوای اتاق است. هوای اتاق به کمک این اواپراتور به درون اسپیلت مکیده شده، در تماس با پره های فلزی خنک می شود. سپس دوباره به درون اتاق دمیده می شود.سیال مبرد پس از جذب گرمای محیط به بخار تبدیل شده، به موتور دستگاه فرستاده می شود.در بخش خارجی اسپلیت یا همان موتور، سیال دوباره به درون کمپرسور مکیده شده، پس از عبور از کمپرسور فشار آن افزایش می یابد. این افزایش فشار در پی ورود سیال به کندانسور مجدداً دمای خود را از دست داده و مجدداً به مایع تبدیل می شود.

محتوای پیشنهادی : برای مشاهده چیلر گرین کلیک کنید.

مقایسۀ تفاوت ظرفیت سرماسازی چیلر ها و اسپلیت ها

یکی از تفاوت چیلر و اسپلیت ظرفیت آن هاست حال باید به سراغ فرق ظرفیت سرمایش چیلر با کولر گازی برویم.ظرفیت اسمی این دستگاه ها مشخص کنندۀ نوع استفادۀ آنها نیز هست. در مجموع می توان گفت که ظرفیت سرمایش چیلرها نسبت به اسپلیت ها بسیار بیشتر است. به همین خاطر هم امروزه از چیلرها در فضاهای صنعتی، اداری و آپارتمانی بزرگ استفاده می شود. در صورتی که از اسپلیت ها تنها می توان در محیط های خانگی کوچک تر و مساحتی تا حدود صد و پنجاه متر مربع بهره برد.

اگر بخواهید از اسپلیت برای خنک سازی محیط های ساختمانی بهره ببرید، لازم است به ازای هر صد و پنجاه متر یا حتی به ازای هر اتاق مجزا، از یک اسپیلت جداگانه استفاده کنید. در غیر این صورت میزان سرمای تولیدی دستگاه ممکن است هرگز به میزان مورد نظر شما نرسد.

محتوای پیشنهادی : کاربرد چیلر جذبی چیست ؟

استفاده از چیلرها و اسپلیت ها برای گرمایش خانگی

نکتۀ دیگری که دربارۀ چیلرها وجود دارد، امکان استفاده از آن ها به منظور گرمایش محیطی است. همین طور که می توان برای خنک سازی محیط از چیلر استفاده کرد، می شود از این دستگاه ها به منظور گرمایش محیطی نیز بهره برد. برای این کار لازم است از آب گرم پکیج و یا موتورخانه استفاده کرد. با اتصال این بخش ها به دستگاه های هواساز و فن کوییل، به سادگی می شود محیط اطراف را به کمک دستگاه های چیلر گرم نیز کرد.

این در حالی است که از اسپلیت ها نمی توانیم برای گرم کردن محیط های خانگی بهره ببریم. این موضوع چند دلیل مشخص دارد. نخست اینکه اسپلیت ها قدرت گرمایش مطلوبی نداشته و در این زمینه ضعیف عمل می کند. به علاوه اینکه اسپلیت ها به کمک جریان الکتریسیته فعالیت می کنند و استفاده از جریان الکتریسیته برای گرمایش خیلی به صرفه نیست. به همین خاطر برای گرمایش خانگی بهتر است به سراغ پکیج های رادیاتور، موتورخانه ها و شوفاژها رفت.

محتوای پیشنهادی : برای مشاهده محصولات فن کویل گرین کلیک کنید.

 

تفاوت چیلر و اسپلیت-قیمت اسپلیت گرین در اصفهان-قیمت چیلر گرین در اصفهان

تأثیر چیلرها و اسپلیت ها در تنظیم رطوبت محیطی

یکی دیگر از فرق های مهم چیلر ها با کولر های گازی به توانایی شان در مدیریت رطوبت محیط است. چه در چیلرها و چه در اسپلیت ها برای سرمایش از یک سیکل تبرید مبرد استفاده می شود. که گردش این سیال خنک شده در بین کوییل ها و پنل های ساختمانی باعث کاهش رطوبت محیط می شود.

امّا اگر قصد مدیریت میزان رطوبت محیط داشته باشید، چه به منظور افزایش رطوبت محیط و چه به منظور کاهش میزان این رطوبت، تنها می توان از دستگاه های چیلر متصل به هواساز استفاده کرد. دستگاه های هواساز این قابلیت را دارند که با اتصال تجهیزات مدیریت رطوبت محیط را بر عهده بگیرند. پس اگر در محیطی نیاز به کنترل دقیق میزان رطوبت دارید، باید به سراغ چیلرها بروید.

تفاوت چیلر و اسپلیت در فیلتراسیون هوا

یکی از قابلیت های چیلرها و اسپلیت ها فیلتراسیون هوای محیط است. در اسپلیت ها در داخل هر پنل از یک فیلتر استفاده شده است. که این فیلتر کار پاک سازی هوای محیط را انجام می دهد. نکته ای که وجود دارد این است که اسپیلت ها تنها می توانند هوای داخل ساختمان را فیلتر کنند و روی هوای تازۀ ورودی به ساختمان نمی توانند اثری بگذارند. در چیلرها امّا این اتفاق بالعکس است. چیلرها و دستگاه های هواساز معمولاً بیرون از محیط های ساختمانی نصب می شوند. که با نصب فیلتراسیون بر روی دستگاه های هواساز می توانیم کار فیلتراسیون هوا را انجام دهیم. نصب فیتلتراسیون روی دستگاه های هواساز می توانند تا حدود نود و نه درصد کار پاک سازی هوا را انجام دهند.

تفاوت چیلر و اسپلیت در میزان مصرف انرژی

از دیگر فرق چیلر و کولر گازی باید به میزان مصرف انرژی اشاره کرد. تمامی دستگاه های چیلر و اسپلیت با استفاده از جریان الکتریسیته فعالیت می کنند. البته امروزه نوع دیگری از چیلرها نیز تولید شده اند که به چیلرهای گازسوز معروف شده اند. در این چیلرها برای فعالیت کمپرسور به جای جریان برق از یک موتور احتراق کمک گرفته می شود. با توجه به اینکه گاز شهری در ایران نسبت به برق قیمت پایین تری دارد، استفاده از چیلرهای گازی در برخی از مواقع مقرون به صرفه تر است.

در مقایسۀ میزان انرژی چیلرها و اسپلیتها باید گفت که میزان مصرف انرژی اسپلیت ها با توجه به ظرفیت سرمایشی طبیعتاً کمتر است. ولی باید در نظر داشت که از اسپلیت ها تنها می توان در محیط های ساختمانی کمتر از صد و پنجاه متر استفاده کرد. در صورتی که چیلرها را به صورت مرکزی مورد استفاده قرار می دهند. پس می توان نتیجه گرفت که در محیط های کوچک استفاده از اسپلیت ها مقرون به صرفه تر است. در صورتی که اگر بخواهید در اماکن اداری و تجاری و فضاهای بزرگ از یک دستگاه تبریدی استفاده کنید، چیلرها گزینۀ بهتری هستند.

مسئلۀ زیباسازی ساختمانی در چیلرها و اسپلیت ها

مسئلۀ زیبایی ساختمانی شاید اهمیت زیادی در مقابل سرمایش هوا برای خریداران نداشته باشد. امّا اگر زیبایی ساختمان نیز برایتان اهمیت دارد، باید بدانید که هر دستگاه اسپلیت از دو جزء بیرونی و درونی تشکیل شده است. که بخش بیرونی، یا همان موتور دستگاه باید خارج از ساختمان و کنار پنجره نصب شود. در نتیجه جلوۀ زیبایی به ساختمان نداده و از نظر زیبایی محیط را تحت تأثیر قرار می دهد. این در حالی است که هر دستگاه چیلر روی پشت بام و یا موتورخانه نصب می شود. سیستم لوله کشی چیلرها نیز معمولاً زیرکار است و روی زیباسازی محیط ساختمانی تأثیر نامطلوبی باقی نمی گذارد. به همین خاطر در این مورد نیز استفاده از چیلرها ارجیحت بیشتری دارد.