تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی

تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی

برای بررسی تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی ابتدا باید نحوه عملکرد این دو کولر بررسی شود.در مقایسه تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی باید توجه داشت که این دو کولر در سیکل مکانیکی و برودتی کاملا شبیه هم می باشد و فقط در مدار الکتریکی با هم تفاوت دارند.

 

قیمت داکت اسپلیت گرین در اصفهان - فروش داکت اسپلیت در اصفهان

مدار الکتریکی

در مدار الکتریکی کولر گازی و اسپلیت معمولی از یک ترموستات استفاده شده که به صورت دیجیتال ( قطع و وصل) عمل میکند.این ترموستات دما هوای برگشتی از فضای مورد نظر را سنجش و با رسیدن دما به حد تنظیم شده آن جریان برق کمپرسور را وصل و آن را روشن میکند. در کولر های گازی معمولی کمپرسور با حداکثر توان خود روشن و تا رسیدن به دما هوای محیط مطلوب به کار خود ادامه می دهد.

انرژی مصرفی در زمان راه اندازی

کمپرسور کولر گازی و اسپلیت ( و کلیه الکتروموتورها) در زمان راه اندازی و شروع به کار باید به اینرسی حرکتی غلبه کند. این کار مستلزم صرف نیروی بیش از نیروی لازم در زمان کارکرد الکتروموتور می باشد. همین موضوع باعث افزایش انرژی مصرفی در زمان راه اندازی و استارت کمپرسور ها می باشد.این میزان افزایش انرژی به صورت لحظه ای گاهی به2 تا 3 برابر می رسد.

تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی

برای بررسی تفاوت کولر گازی و اسپلیت اینورتر (کم مصرف) و معمولی ابتدا باید نحوه عملکرد این دو کولر بررسی شود.در مقایسه تفاوت کولرگازی اینورتر و معمولی باید توجه داشت که این دو کولر در سیکل مکانیکی و برودتی کاملا شبیه هم می باشد و فقط در مدار الکتریکی با هم تفاوت دارند.

مدار الکتریکی

در مدار الکتریکی کولر گازی و اسپلیت معمولی از یک ترموستات استفاده شده که به صورت دیجیتال ( قطع و وصل) عمل میکند. این ترموستات دما هوای برگشتی از فضای مورد نظر را سنجش و با رسیدن دما به حد تنظیم شده آن جریان برق کمپرسور را وصل و آن را روشن میکند. در کولر های گازی معمولی کمپرسور با حداکثر توان خود روشن و تا رسیدن به دما هوای محیط مطلوب به کار خود ادامه می دهد.

انرژی مصرفی در زمان راه اندازی

کمپرسور کولر گازی و اسپلیت( و کلیه الکتروموتورها) در زمان راه اندازی و شروع به کار باید به اینرسی حرکتی غلبه کند. این کار مستلزم صرف نیروی بیش از نیروی لازم در زمان کارکرد الکتروموتور می باشد. همین موضوع باعث افزایش انرژی مصرفی در زمان راه اندازی و استارت کمپرسور ها می باشد.این میزان افزایش انرژی به صورت لحظه ای گاهی به2 تا 3 برابر می رسد.

جریان مصرفی

پس در زمان راه اندازی و شروع به کار کولرگازی معمولی افزایش لحظه ای جریان مصرفی تا 2 برابر می باشد به عنوان مثال یک کولرگازی که زمان کارکرد جریانی معادل 10 آمپر مصرف میکند در لحظه راه اندازی جریانی در حدود 20 آمپر بصورت لحظه از شبکه برق شهر میکشد.

حال با توجه به دیمانسیون برق اکثر منازل که معمولاً 25 آمپر می باشد و نباید فراموش شود که این میزان فقط جریان برق مورد نیاز کولرگازی در لحظه راه اندازی می باشد اگر دستگاه یا وسیله برقی دیگری نیز در حال کار باشد جریان برق مصرفی بیش از حد مجاز بوده و با وجود کنتور های برق دیجیتال کاملا قابل ثبت می باشد.

کم صداتر و عمر کاری بیشتر

در داکت اسپلیت اینورتر ، کمپرسور مانند نوع معمولی به تعداد دفعات زیاد خاموش و روشن نمی شود بلکه در حالت کم باری ، دور موتور الکتریکی متصل به کمپرسور به حداقل کاهش می یابد و همین امر باعث می شود که بسیار کم صدا کار کند. همچنین این کاهش تعداد روشن و خاموش شدن منجر به افزایش عمر کاری نوع اینورتر نیز می شود.

سرمایش و گرمایش سریع تر

انواع داکت اسپلیت اینورتر سریعتر از نوع معمولی فضای داخل را سرد یا گرم می کند.به این خاطر که در شروع فرآیند خنک کاری یا گرمادهی ، اینورتر دور کمپرسور را نسبت به نوع معمولی که دور ثابتی دارد افزایش داده و وقتی که دمای هوای داخل به دمای دلخواه نزدیک تر شد ، کم کم و به طور پیوسته دور آن را کاهش می دهد.

قیمت تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی

به خاطر کاربرد تکنولوژی Inverter ، نوع دور متغیر نسبت به نوع دور ثابت قیمت بالاتری دارد ;ولی کاهش هزینه های مصرف برق در بلند مدت این قیمت اولیه بالاتر را جبران خواهد نمود. قیمت اولیه نوع اینورتر حدود ۳۰ درصد بیشتر از نوع معمولی است.

نوسان دما و دور متغییر

از مهمترین و عمده ترین تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی در نوسان دمایی آنها می باشد.کمپرسور با متراکم کردن گاز مبرد درون محفظه و پس از خنک شدن از طریق لوله های مبرد به هواساز یا همان اواپراتور منتقل می شود. زمانیکه دمای اتاق گرمتر میشود سیستم کمپرسور دوباره راه اندازی شده و همین سیکل به طور مرتب در حال چرخش است و ادامه دارد.یعنی داکت اسپلیت معمولی به طور مداوم خاموش و روشن می شود. اما در مدل های اینورتر، سیستم اینورتر از خاموش و روشن شدن مکرر مانع به عمل می آورد. بنابراین در مصرف انرژی حدود 70 درصد صرفه جویی می گردد.

تفاوت در گاز مبرد

از تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی می توان به تفاوت در گاز مبرد آنها نام برد.در مدل های دورثابت از گاز مبرد R22 مورد استفاده قرار می گیرد. و در مدل های اینورتر از گاز مبرد R410 مورد استفاده قرار می دهند. به دلیل مضرات گاز مبرد R22 در کشورهای توسعه یافته در سالهای اخیر استفاده از این گاز منسوخ شده و در اکثر سیستم های تهویه مطبوع از جمله داکت اسپلیت از گاز مبرد R410 سازگار با محیط استفاده شده است.به دلیل قابلیت توانایی ایجاد سرمای بیشتر در کمپرسورهای دور متغییر مورد استفاده قرار می گیرد.