پارامترهای مهم در انتخاب فن کویل

پارامترهای مهم در انتخاب فن کویل

فن کویل کوچکترین جزء سیستم تهویه مطبوع می باشد و در واقع یک مبدل تبدیل انرژی از آب به هوا است و حداقل اجزای تشکیل دهنده آن شامل کویل و فن دمنده هوا می باشد. فن کویل دارای انواع مختلفی از نظر محل نصب، شکل ظاهری و نوع کاربری می باشند و در انواع سقفی، دیواری، زمینی، کاستی و کانالی تولید و عرضه می شوند.

پارامترهای مهم در انتخاب فن کویل عبارتند از:

1. نوع: فن کویل دارای انواع مختلفی مانند فن کویل زمینی، روبروزن، شیبدار،فن کویل سقفی توکار، فن کویل سقفی، کاستی، کاستی چهار طرفه، فن کویل دیواری (مانند پنل اسپلیت گرین)، فن کویل کانالی و … می باشند که بر حسب مورد و نوع کاربری توسط کارشناسان انتخاب می گردند.

2. ظرفیت: اولین عامل در انتخاب فن کویل، مناسب بودن ظرفیت سرمایش و گرمایش آن می باشد. در هنگام محاسبه ظرفیت فن کویل که بر مبنای میزان بار برودتی کل (محسوس و نهان تبخیر) هر فضا تعیین می گردد، همواره سعی نمایید که ظرفیت فن کویل را در دور متوسط مبنای محاسبه قرار دهید.

3. ظرفیت مورد نیاز برای هر یک از متراژهای ارائه شده جدول ذیل به صورت تقریبی بر اساس شرايط دمای طرح داخل و در دور حد اکثر فن در نظر گرفته شده است و در دور متوسط ضريب تصحيح حجم هوادهی فن کویل ها نسبت به دور تند حدود 0.8 و در مورد قدرت سرمايش و گرمايش تقریباً حدود 0.85 مي باشد.

4. ابعاد: فن کویل انتخابی باید از نظر ابعاد نیز در محل مورد نظر قابل نصب باشد. موضوع ابعاد به خصوص در مورد فن کویل های سقفی و فن کویل کاستی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

5. کویل: کویل در واقع همان محل عبور سیال سرد یا گرم می باشد و معمولاً از جنس لوله های مسی با فین های آلومینیومی تولید می شود.

6. بدنه: بهتر است بدنه آن یکپارچه باشد تا در طول زمان باعث ایجاد لرزش و صدا بین بخش های مختلف بدنه نشود.

7. موتور: الکتروموتور در انواع سه دور و حداکثر ۸ دور روی فن کویل ها قابل نصب می باشد. همچنین ممکن است به صورت یکپارچه و یا قابل تعمیر ساخته شوند انواع مختلفی هم در خصوص بوش شفت و یا بلبرینگ دارند که در کارایی درازمدت و سطح صدا تاثیر گذار است. لازم است موتور به کار رفته در فن کویل از نوع چند دور و کم صدا (Low noise) و با بلبرینگ های بسیار مطمئن باشد تا صدای کارکرد مجموعه الکتروموتور و فن نصب شده روی آن کمتر از 35 دسی بل باشد.

8. فن: جابجایی هوا از روی کویل و حرکت هوا وظیفه فن هوادهی در فن کویل ها می باشد. در سازنده های مختلف با توجه به سطح صدای تولیدی مختلف و تامین فشار مورد نیاز هوا برای عبور از روی کویل دریچه فن کویل یا کانال، طراحی های مختلفی در فن های مورد استفاده در انواع فن کویل ها وجود دارد و معمولاً در ساخت این فن ها از جنس فلز یا نوعی پلاستیک برای تولید آن استفاده می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند که با توجه به نوع کاربرد فن کویل انتخاب خواهند شد.

9. فشار کار: با توجه به اینکه در ساختمان های بلندتر از 15 طبقه فشار آب درون کویل بیش از 6 بار خواهد بود هنگام انتخاب فن کویل به موضوع مهم فشار آب درون کویل برای برج های بلند مرتبه نیز توجه فرمایید.

10. زیبائی: زیبائی فن کویل خصوصاً فن کویل زمینی که عملاً یکی از اجزاء داخلی ساختمان شما محسوب می شود نیز در انتخاب فن کویل مورد توجه قرار گیرد.

11. کنترل: زمان استارت، تغییر دور یا قطع عملکرد الکتروموتور فن هوادهی در فن کویل ها هم به صورت دستی و هم بصورت اتوماتیک قابل انجام است. ولی بهترین روش، خصوصا برای فن کویل های سقفی، دیواری و کاستی، استفاده از ترموستات اتوماتیک دو فصل سه دور و استفاده از شیر سه راهه برقی می باشد. شما میتوانید برای خرید فن کویل گرین با بهترین قیمت کلیک کنید.